download presskit / foto's / rider / logo / biografie
presskit.charlieavalon.nl
social links
instagram / email
in het kort
Charlie Rombach en Avalon Peters liepen elkaar tegen het lijf binnen de muren van Paradiso en vonden elkaar in hun gezamenlijke en soms juist hele uiteenlopende muzieksmaak. Charlie Avalon creëert een nachtclubervaring met genres als alternatieve dance, pop en indie, met bijzondere plaatkeuzes die tot ver buiten de geaccepteerde grenzen van clubmuziek reiken. Charlie Avalon siert hun sets altijd met aanstekelijke energie en een vleugje 'je ne sais quoi' en draaide al eerder op festivals als Best Kept Secret, Lowlands, Down The Rabbit Hole en Into The Great Wide Open en clubs als Skatecafe, Schietclub, TivoliVredenburg en Paradiso.
biografie
door Robbert Tilli
‘Charlie Avalon’, dat klinkt meteen al goed. Die naam lijkt een link te suggereren tussen de begraafplaats van King Arthur, het mythische eiland Avalon, en de huidige Britse koning Charles. Verzin het maar. In werkelijkheid gaat het om een dj-duo, bestaande uit Charlie Rombach en Avalon Peters. Maar de legendevorming is er niet minder om. In plaats van een ronde tafel, gebruiken zij digitale draaitafels.
Een pakkende artiestennaam is goud waard. Hij moet direct opvallen, vragen oproepen én van een festivalaffiche afspatten. Zelfs als het alleen maar in kleine lettertjes staat tussen de headliners. Het tweetal, dat elkaar heeft leren kennen in Paradiso, heeft in no time een voet tussen de deur gekregen in festivalland. Hun platenkeuze past in een duidelijke niche, uitgehakt voor liefhebbers van indiemuziek.
De lakmoestest bij dit soort dj-duo's is altijd of ze in de tijd van punk en new wave ook moeiteloos stand zouden hebben gehouden. Nou, die test doorstaan ze met glans. Hun muzieksmaken komen grotendeels overeen. Daar hoeven ze echt niet over te twisten. Waar Charlies smaak meer op postpunk zit, daar heeft Avalon een uitgesproken zwak voor indiepop. En dan vinden ze elkaar ergens in het midden.
Elke keer komen ze met een tailor-made set. Avalon: “We houden niet van clichés en we verrassen onszelf graag.” Dat ze elkaar graag verrassen moge al blijken uit de bizarre ontstaansgeschiedenis van het duo. Op de een of andere borrel, waar ze toevallig allebei aanwezig waren, liet Avalon zich tegen enkele omstanders ontvallen dat ze een dj-duo vormden. “Dat was voor het eerst dat ik daarvan hoorde,” merkt Charlie snedig op. “Ach, ik stond even in de blufmodus,” countert Avalon met milde spot.
Maar wie A zegt, moet B bluffen, dus plotseling moesten ze aan de bak. Een beetje oefenen kon geen kwaad voor Charlie, terwijl Avalon thuis al wat vliegkilometers had gemaakt op een dj-setje. Dit hele verhaal speelt zich af tijdens de pandemie, zo nu en dan onderbroken door een lockdown. Hun debuut maakten ze na het eerste grote optreden in Paradiso, toen alles weer openging. Dat was bij Balthazar in de grote zaal. Je moet het maar durven. Het hek ging direct van de dam. Ze hebben daarna heel veel afterparty’s gedaan. Wie herinnert zich niet het overdonderende optreden van Squid op dezelfde plek? “Shit en nu?” dachten ze geconfronteerd met het plotselinge succes. Om verder te komen, was er nog wel een beetje training nodig. Ze zijn daarom nog maar eens goed gaan oefenen in cafeetjes. Daar liepen ze ook tegen alle mogelijke hindernissen aan, zowel technische als menselijke. Ga maar eens draaien in zo’n kroeg. Vaak komen er dan van die figuren, die alles beter denken te weten en ongevraagd aan de knopjes gaan zitten draaien. Die zullen ermee moeten leren leven dat deze vrouwen de boel overnemen. Wat zouden ze ook moeten leren van die betweters? Toch zeker niets over muziek? Want bij elkaar opgeteld hebben die twee een grotere muziekdatabase in hun hoofden dan Spotify in zijn datacentra.
Na die vliegende start - in één ruk naar de top! - gevolgd door een korte periode van ‘bijscholing’ om wat extra mileage op te doen in de nachtelijke horeca, staat Charlie Avalon nu geregeld in de grote zalen en op de festivals. Draaien na Fontaines D.C. in TivoliVredenburg, dat is toch the hottest ticket in town? Of na London Calling met Wet Leg als uitsmijter in thuisbasis Paradiso? Dát wil je toch als dj? Ooggetuigen hebben de dames van Wet Leg zelfs zien dansen op de set van hun Nederlandse tegenhangers.
De dansvloer bij Charlie Avalon is doorgaans goed gevuld met mensen, die na een concert nog een paar uurtjes willen nagenieten. En dan niet op van die voor de hand liggende plaatjes ‘uit den ouden doosch’, maar op zorgvuldig uitgezochte bangers uit de postpunk en de indiepop. Er moet altijd een lekkere beat inzitten. “Je moet erop kunnen bewegen,” vindt Charlie. “Of met je billen kunnen schudden.” Zelf geven ze daarbij altijd het goede voorbeeld. Zo headbangen ze op de muziek mee, maar niet op de bekende metal-manier met hun hoofden voor- en achterwaarts bewegend op de maat, maar geheel op hun eigen wijze: zijwaarts waarbij hun haren geinig mee op en neer springen. “Je krijgt ze pas aan het dansen, als je zélf beweegt,” zegt Charlie uit ervaring. Hun moves achter de dj-booth hebben een superaanstekelijke uitwerking. Er zijn maar weinig vrouwen die draaien in deze speciale niche. “Hier valt nog veel te halen.”
Kunnen ze in hun nog korte carrière nu al hoogtepunten aanwijzen? Avalon weet het wel: “Dat was op ons eerste grote festival waar we draaiden. Dat was op Best Kept Secret 2022. Dat we zomaar op hetzelfde festival stonden als The Strokes…” Charlie, tegenwoordig ook te bewonderen in schooluniform in een videoclip van de Britse indieband Heartworms, zoekt het een paar maanden later op de tijdlijn: “Draaien in de ArmadiLLOW op Lowlands. Ik kom al vanaf m’n veertiende op Lowlands. Het was alsof alles daar full circle kwam.” Nu we toch bezig zijn…, op de vraag wat hun eerste concerten ooit waren, antwoordt Avalon Panic At The Disco en Charlie Razorlight, in Paradiso – ja, waar anders?
Zijn er na Best Kept Secret, Lowlands en Into The Great Wide Open nog wensen over? Wat zijn de ambities? Lonkt het buitenland niet voor een fikse draaibeurt? Bovenaan het verlanglijstje prijken Britse festivals als Wide Awake (Londen) en uiteraard Glastonbury. Dat laatste zou ook logisch zijn. De mysterieuze, mistige moerassen rondom Glasto heten niet voor niets ‘de sluier van Avalon.’ Pure mystiek, die als het ware om een beat smeekt. Is dat alles? Nee! In de toekomst willen ze ook zélf muziek gaan maken op bas (à la Peter Hook) en synths. Je bent dj of niet. Dat hoort tegenwoordig zo.
download presskit / foto's / biografie
social links